دانشجویان تربیت بدنی منطقه آزاد اروند

دانشجویان تربیت بدنی منطقه آزاد اروند

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان تربیت بدنی شهرستان خرمشهر ایجاد شده است که صرفا جهت انتشار مقالات تخصصی و نکات مهم ورزشی و حمایت ومعرفی چهره های ورزشی منطقه میباشد. خواهشمندیم مارا در این مهم یاری فرمایید.

بایگانی

سلام ودرود خدمت دانشجویان و دوستداران ورزش

امروزه با پیشرفت علم و آگاهی فراوان در تمام زمینه ها کارشناسان و اندیشمندان مهمترین عامل موفقیت وپیشرفت در هرکاری را بررسی علمی و برنامه ریزی صحیح میدانند به طوری که اکثر کارشناسان اعتقاد دارند که کاری که علمی و کارشناسی نشده باشد صددرصد محکوم به شکست ونابودی است به همین جهت ما سعی کردیم ابتدا به طور علمی وکارشناسی مشکلات ورزش منطقه را بررسی و تجزیه وتحلیل کرده وسپس به راهکارهای حل آن بپردازیم از همین رو گفتگویی دوستانه با آقای احسان حاجب یکی از اساتید وکارشناسان مطرح تربیت بدنی ترتیب دادیم که همراه با این عزیز و جمعی از دانشجویان به بررسی مشکلات ورزش منطقه بپردازیم قابل ذکر است که آقای حاجب در سالهای نه چندان دور خود ازورزشکاران منطقه بوده و درشته فوتبال فعالیت داشته است و درتیم هایی همچون صنعت نفت آبادان. نیرواهواز. المینیوم المهدی.نفت امیدیه . تیم ملی نونهالان ونوجوانان ایران بازی کرده است و همچنین بعد از کنارگذاشتن فوتبال به طور جدی تحصیلات خود را در امور ورزشی ادامه داده است و به تدریس درمقاطع مختلف پرداخته است و سمت های مهمی چون مدیرروابط عمومی هیات فوتبال روستایی وعشایری آبادان.نایب رییس هیات اجرایی اداره ورزش وجوانان شهرستان خرمشهر. نایب رییس هیات فوتبال روستایی وعشایری آبادان . مشاورعالی فرمانده بسیج ورزشکاران شهرستان خرمشهر. ریاست امورورزش مرکز بین المللی t.a.c . مسعول کمیته آموزش هیات فوتبال مینوشهر. مدیرعامل شرکت بین المللی تخصصی ورزشی کرانه اروند و.... درکارنامه دارد به همین جهت به خوبی با مشکلات ورزشکاران و همچنین نحوه و مشکلات مدیریت ورزش درمنطقه آشنا میباشد . درادامه نظرات آقای حاجب ودانشجویان عزیز را مرور خواهیم کرد.  

 

مهمترین مشکلات ورزش آبادان وخرمشهر از دیدگاه جناب آقای حاجب 

 

 

عدم سخت افزار در ورزش منطقه 

 

مهمترین عامل در ورزش وجود وسایل تمرین و زمین های استاندارد میباشد که متاسفانه ورزش آبادان خرمشهر به شدت از این موضوع رنج میبرند و در رشته های مختلف چه در بخش بانوان و چه دربخش آقایان کمبود امکانات تمرینی وزمین های ورزشی  مناسب  پیشرفت ورزشکاران را به شدت تحت تاثیر قرارداده است و باید مدیران با احداث زمین ها وسالن های ورزشی مختلف این مشکل را رفع کنند‌. 

 

مدیران غیرمرتبط با ورزش 

 

متاسفانه در سالهای اخیر نه فقط در این منطقه بلکه در کل کشور وجود افراد غیرمتخصص درورزش مشکل جدی میباشد به طوری که به طور گسترده شاهد حضور افراد غیرورزشی . سیاسیون و.... هستیم و همین موضوع باعث مشکلات زیادی شده است . همانگونه که نمیشود درامور پزشکی ومهندسی افراد غیرمتخصص ورود کنند ورزش هم به همین شکل میباشد و باوجود این همه افراد متخصص دانشگاهی ومربیان وپیشکسوتان باتجربه نیازی به حضور دیگر افراد نمیباشد ومیبایست کار را به خود ورزشی ها سپرد . حتی ما در تیم های ریشه داری مثل صنعت نفت شاهد افراد نالایق درسمت های مختلف هستیم و متاسفانه افراد سیاسی و نظامی زیادی در این تیم دربخش های مختلف مدیریتی  ومربیگری وجود دارند. 

 

توجه نکردن به علم در ورزش 

 

قطعا با نگاه کردن به جوامعی که در ورزش موفق هستند در میابیم که علم ودانش روز مهمترین عامل موفقیت آنها بوده است به همین جهت ورزش ماهم قطعا باید ازعلم روز بهره بگیرد . باوجود افرادمتخصص و کارشناسان فراوان متاسفانه هیچ ارتباطی بین دانشگاه و اداره ورزش وجود ندارد. 

 

تغذیه در ورزش 

 

باوجود تاکید زیاد مربیان و کارشناسان ورزشی بر تغذیه مناسب دیده میشود که این موضوع درورزش منطقه رعایت نمیشود که این موضوع دو عامل کلی دارد . ۱ ) علم ناکافی مربیان ورزشی  ۲) شرایط بد وخاص مالی مردم منطقه 

بارها دیده شده است که بعضیا مربیان وکارشناسان به ورزشکار خود برنامه خاص تغذیه داده اند ولی ورزشکار با شرایط مالی ضعیف خود و خانواده نتوانستند طبق برنامه عمل کنند. 

 

برنامه ریزی نامناسب در ورزش 

 

متاسفانه ورزش ما نتیجه گرا میباشد و مدیران و مربیان فقط به دنبال نتیجه گیری هستند و هیچ برنامه ریزی خاصی جهت پرورش بازیکنان و حتی احداث زیرساخت ها ندارند و فاقد برنامه های کوتاه مدت وبلند مدت هستند در مدیریت یک تیم ویامجموعه ورزشی میبایست همیشه دو نوع برنامه ریزی داشت کوتاه مدت و بلند مدت که این امر باتوجه به شرایط هرتیم ومجموعه میتواند مختلف باشد . در کل در ورزش آبادان و خرمشهر برنامه خاصی وجود ندارد وعزیزان هیچ علاقه ای به برنامه ریزی ندارند و همیشه فقط یک قدم پیش روی خود را میبینند و آینده نگری و برنامه خاصی برای حال و آینده ندارند‌.  

 

استعدادیابی ورزشکاران بااستعداد 

 

نبود استعدادیاب های حرفه ای و توجه نکردن به این موضوع باعث شده خیلی ازورزشکاران نخبه دیده نشوند ورزشکارانی که اگر به خوبی درسن پایین شناسایی شوند میتوانند کمک زیادی به ورزش این منطقه کنند وباعث خوشحالی و سربلندی مردم ورزش دوست این دیار شوند در گذشته که به این موضوع اهمیت بیشتری داده میشد استعدادیاب ها ومربیان مرتب در مدارس و حتی در روستاها و کوچه وبازار حضور پیدا میکردند وبازیکنان مستعد در رشته های مختلف را شناسایی میکردند که متاسفانه دیگر شاهد این عمل نیستیم که باعث شده آبادان وخرمشهر و حتی استان خوزستان دارای بیشترین استعداد سوخته شود امیدواریم بابرنامه ریزی مناسب درآینده نزدیک شاهد پیشرفت تمام استعدادهای منطقه باشیم. 

 

آقای حاجب درپایان فرمودند که به موارد ونکاتی دیگری هم میشود اشاره کرد که انشالله درفرصتی دیگر به آنها خواهیم پرداخت. 

 

باتشکر از استاد ارجمند جناب آقای احسان حاجب 

جمعی از دانشجویان رشته تربیت بدنی منطقه آزاد اروند 

مدیریت و نویسنده مطلب  سرکار خانم سپیده خداوردی